Články
Top

Nejnáročnější motorsport závody na světě

Automobilové závody patří k nejoblíbenějším sportovním akcím, ale současně také k těm nebezpečnějším aktivitám. V dřívějších dobách spočívalo nebezpečí zejména v malé spolehlivosti vozů, dnes je rizikem především stále se stupňující náročnost jednotlivých podniků. Mnohé z nich zahrnují složitý terén, extrémní podmínky a také vysoké požadavky na vytrvalost závodníků. Mezi nejnáročnější automobilové a motocyklové závody patří bezpochyby i ty následující, které se právem řadí mezi TOP 10.

King of The Hammer

Jde o off-road pouštní závod, který se koná každoročně v únoru v Kalifornii. Pravidelně se jej účastní více než 400 týmů, a to již od roku 2007. Vozy projíždí náročným terénem, kdy pouštní trasa je kombinována se skalnatými a kamenitými spíše necestami než cestami, přičemž trať o délce 265 km je nutné zdolat za méně než 14 hodin. Vozy označované Ultra 4 využívají modifikované V8 motory, které jsou schopny produkovat až 800 koňských sil a běžně se pohybují rychlostí kolem 160 km/hod. Prakticky nutností jsou zde 40-palcové pneumatiky.

Není divu, že velká část vozidel skončí se zničenými pneumatikami a nápravami. Navíc opravy aut na trati mohou provádět pouze samotní závodníci, služby mechaniků mohou využít pouze na stanovištích pro občerstvení. Jinak jsou ovšem pravidla minimální.

Tento závod je považován za jeden z největších a nejnáročnějších off-road závodů světa. Za vše hovoří fakt, že kupříkladu v roce 2015 dokončilo závod v limitu pouhých 17 závodníků z původních 129 účastníků.

Challenge Rainforest

Asi jen málo závodů je tak vyčerpávajících jako Challenge Rainforest. Jde o šestidenní závod v džunglích Malajsie, které ho se účastní vozy 4x4 Jeep a terénní vozidla. Cestou účastníky čeká hustá vegetace džungle, bahno, ale i monzunové deště, zuřivé řeky, hadi i jiná divoká zvířata. Závod se koná každoročně během monzunové sezóny a je určen je pro duševně silné a otrlé jezdce, protože probíhá na kluzkých kopcích, nad hlubokými propastmi, přes přetékající řeky nebo po bahnitých okrajích útesů. Za léta konání závodu pravidelně alespoň jednou během akce dojde k sesuvu půdy, kterou odnese některý ze soutěžících.

Rozhodně toto není událost, které by se měli účastnit lidé se slabším srdcem. A rozhodně nestačí mít jen nejtěžší 4WD vůz. Za vítězství se zkrátka považuje už samotné dokončení závodu. Závod se koná od roku 1997 a z Malajsie je rozšířil i do jiných zemí, takže vlastní verzi tohoto závodu má třeba Srí Lanka, Vietnam či Austrálie.

Nürburgring 24

Bez nadsázky lze Nürburgring 24 označit za nejtěžší závodní dráhu na světě, která se obvykle používá jako testovací dráha, protože prakticky nenajdete okruh s vyššími nároky na auto a řidiče.

Vytrvalostní 24-hodinový závod se v Nürburgringu koná od roku 1970 na trati dlouhé více než 25 km. Každoročně se jej zúčastní 210 vozidel. Tento závod je obzvláště vyčerpávající kvůli dráze, která zpočátku vypadá relativně dobře, ale s rostoucí únavou řidičů se stává neočekávaně zrádnou.

Legendární trať v Nürburgringu je jednou z nejdelších, nejnáročnějších a nejrušnějších závodních tratí na světě. Účastnit se mohou profesionální i amatérští jezdci, a to na kombinovaných okruzích, trati Nordschleife a moderní trati Grand Prix. Není výjimkou, že se závodu účastní i hvězdy Formule 1 či Le Mans.

Pokud jde o vozy, standardní je motor s výkonem kolem 160-170 koní a šestistupňovou převodovkou, přičemž povoleny jsou pouze určité modifikace, kterým kromě bezpečnostní výbavy jsou i závodní tlumiče, závodní brzdové destičky či hladné pneumatiky. Dá se říci, že žádný jiný okruh na světě nevyžaduje tolik odhodlání, znalostí a řidičského umění, takže se každé kolo dá označit za magický zážitek.

Pikes Peak International Hill Climb

Tento vysokorychlostní závod přes Skalnaté hory Colorada na nejvyšší vrchol. Poměrně právem je nazýván také “Závodem k mrakům“ a jde o druhý nejstarší americký motoristický závod. Koná se každoročně již od roku 1916 na trati dlouhé pouhých 20 km, která však zahrnuje 156 zatáček a stoupání více než 1500 m k dosažení vrcholu. Až do roku 2011 byla cesta převážně štěrkovaná, v současnosti je dlážděná, což částečně zvýšilo bezpečnost jízdy. Na druhou stranu dlážděná cesta svádí k rychlejší jízdě, takže úvahy o bezpečnosti jsou pouze teoretické. Představte si, že tuto trasu běžný řidič projede za 1-3 hodiny, profesionální jezdci to zvládnou asi za 10 min, rekord je dokonce ještě o minutu a půl nižší.

Závodu se účastní vozy se všemi typy pohonu a také motocykly, což jej činí divácky ještě atraktivnějším.

24 hodin Le Mans

Asi každý už někdy slyšel o 24-hodinovém závodu v Le Mans, protože jen málokterý závod je známější. Koná se každoročně ve Francii a díky vyčerpávající a vytrvalostně vysoce náročné trase je Le Mans často odborníky v závodním světě označován za  „Velkou cenu vytrvalosti a efektivity“.

Koná se každoročně již od roku 1924 a je znám jako jedna část trojité koruny motosportu, přičemž dalšími dvěma jsou Indianapolis 500 a Grand Prix Monaka. Odehrává se na Circuit de la Sarthe ve městě Le Mans a sestává z kombinace uzavřených veřejných komunikací a odborných závodních okruhů.

Účastnické týmy musí velmi dobře sladit rychlost a vytrvalost vozu tak, aby nedošlo k mechanické poruše během 24-hodinového závodu. Přesto v průběhu let došlo během závodu k mnoha nehodám, mnohdy i smrtelným. V roce 1955 došlo dokonce k tragické nehodě, při níž kromě řidiče zahynulo více než 80 diváků.

Isle of Man Tourist Trophy

Koná se každý rok v červnu na ostrově Man od roku 1907. Bývá řazen mezi nejnebezpečnější motocyklové závody světa, zejména proto, že zde zahynulo téměř 240 jezdců. Přesto navzdory nebezpečí se motocykloví nadšenci snaží vyvinout co nejvyšší rychlost, přičemž motocyklisté zde musí vyvinout rychlost skoro 290 km/hod, a to v zatáčkách i na nerovných silnicích. Časté pády vedou k vážným zraněním i smrtelným úrazům. Tento časový závod vede kolem ostrova a odehrává se na běžných okresních silnicích a bez nadsázky bývá označován jako závod o život. Jeho oportunisté jej odsuzují jako pozůstatek minulých časů, kdy byl motosport surový a vysoce smrtelný.

Přesto se sem každý rok hrnou stovky závodníků a desetitisíce návštěvníků, které sem táhne dobrá zábava a velkolepé závody. Ostrov Man byl původně zvolen jako místo závodu proto, že zde neplatily britské rychlostní limity a v Anglii nebylo možné uzavřít silnice kvůli závodům. Dnes jsou závody magnetem, který přitahuje spoustu turistů. Muži a stroje jsou postaveny proti nezpevněným cestám, prudkým stoupáním a nepřízni počasí. Pro britské výrobce motocyklů je tento závod často i testovací trasou, kde zkouší inovace a sledují špičkové technologie rivalů.

East African Safari Rally

 Tato rallye je známa jako nejtvrdší závod v kalendáři mistrovství světa v rallye. Od roku 2003 sice už do tohoto kalendáře nepatří, ale přesto stále pokračuje a přitahuje řidiče, kteří touží po extrémních závodech na trase více než 1000 km, rozdělených do cca 60-kilometrových etap. Odehrává se zejména na území státu Keňa, přičemž centrem závodu je hlavní město Nairobi. Původní trasa sice vedla přes území Keni, Ugandy a Tanzanie, ale od roku 1969 se trasa změnila.

Tento off-road závod v drsném africkém terénu přináší závodníkům extrémní podmínky, jako suché pouštní podnebí, otevřené prázdné pláně i oblast džungle. Teploty v průběhu závodu dosahují až 50°C, což vede k přehřátí motorů a vysoké únavě řidičů. Není divu, že přitahuje ty nejtvrdší a dalo by se říci i nejšílenější off-road závodníky na světě.

Erzberg Rodeo

Erzberg Rodeo je motocyklový závod, odehrávající se v rakouských Alpách, a to do roku 1995. Je to největší motocyklová enduro akce svého druhu v Evropě. Závod je součástí seriálu Red Bull Hard Enduro a je znám tím, že zde dochází k velmi vysokým ztrátám ve startovním poli. Kupříkladu v roce 2011 nastoupilo do závodu 1500 jezdců a závod dokončilo pouhopouhých devět z nich, v roce 2015 dokončili závod dokonce pouze čtyři jezdci.  Důvodem jsou extrémně strmé cesty, které jsou jen obtížně dosažitelné vysokou rychlostí.

Přes vysokou nebezpečnost závodu jeho popularita roste a běžně se jej účastní závodníci z více než 40 zemí. Svět extrémních endurových závodů je jednou z nejrychleji se rozvíjejících disciplín motoristického sportu.

Rallye Dakar

Ve výčtu nejnáročnějších motoristických podniků světa nesmí rozhodně chybět proslulá Rallye Dakar, dříve známá jako Rallye Paříž-Dakar, která vedla z Paříže do hlavního města Senegalu. Vysoká nebezpečnost závodu vedla k jeho přemístění do Jižní Afriky, kde dnes trasa vede z hlavního města Peru Lima do argentinského města Córdoba.

Tento nejznámější off-road závod vede extrémně náročným a drsným terénem, kdy závodníci musí překonávat písečné duny, bahno, kameny, skalnatý terén a také více než 8000 km. Celá trasa je rozdělena do 14 etap, přičemž polovina z nich vede písečnými dunami, pět z nich se odehrává v nadmořské výšce nad 3 000 m a neschází ani maratonská etapa bez servisní podpory.

Tento závod je u nás znám zejména díky soutěži kamionů, ale účastní se jej i motocykly, automobily a od roku 2009 dokonce i čtyřkolky. Na startu bývá více než 500 účastníků z několika desítek zemí.

Baja 1000

Tento extrémní vytrvalostní závod vedoucí déle než 1000 km přes mexickou poušť si vysloužil mnoho přídomků, jako zlověstný, nebezpečný, nespoutaný a krutý. Závod se odehrává na poloostrově Baja California.  V soutěži je umožněno závodit různým typům vozidel na stejné trase, a to včetně motocyklů i nákladních vozů. Start závodu se nachází v Ensende a cílová čára je v La Paz. Vozy vyráží na trať v minutových intervalech od startu.

Atraktivitu závodu zvyšují skryté pasti, které na druhou stranu vedou k nevyzpytatelnosti a vysoké rizikovosti celé akce. Jezdci jsou sice před podobnými nástrahami varování, ale přesto je zapotřebí dávat si pozor na neočekávané jámy, nebezpečné překážky či rampy. Upozornit na podobné nebezpečí mohou velké davy diváků, které čekají na reakci závodníků. Dle organizátorů závodu podobné pasti zvyšují kouzlo tohoto podniku. Baja 1000 je zkrátka úžasná směsice dobrodružství a zajímavých automobilových akcí.

Rychlý kontakt

Prostřednictvím následujícího formuláře nám můžete zaslat jakýkoliv dotaz či připomínku.
Odeslaný text bude doručen na adresu objednavky@pohary-bauer.cz.